GOG.com Review

GOG.com (het bedrijf dat voorheen bekend stond als Good Old Games) is de winkel die je moet bezoeken als je hunkert naar Alone in the Dark, Baldur’s Gate, Freddy Pharkas: Frontier Pharmacist, en andere klassieke PC-spellen uit de jaren 90 en begin 2000. Hoewel GOG.com zich specialiseert in retro titels, heeft het bedrijf een zeer vooruitstrevende kijk op de manier waarop het content aanbiedt: Geen van zijn games is voorzien van beperkend digitaal rechtenbeheer (DRM). Deze tweeledige aanpak heeft GOG.com in staat gesteld te gedijen in de door Steam gedomineerde markt voor PC-games. We zijn blij te kunnen melden dat de service van GOG.com ook verdomd goed is, ondanks een paar kleine klachten.

GOG.com Store

The Dawn of Time

Old games vertegenwoordigen het overgrote deel van de selectie van GOG.com, met honderden klassieke videogametitels uit de laatste twee decennia. Veel computerspellen uit die periode werden moeilijk om te draaien in latere versies van Windows, dus levert GOG.com veel van hen in DOSBox of ScummVM formaat, waardoor de spellen kunnen draaien op hedendaagse gaming PC’s (en ook op Linux en Mac machines). GOG.com draagt zijn steentje bij aan de beweging voor het behoud van videogames. U kunt PC-spellen rechtstreeks downloaden van de GOG.com website, of u kunt de optionele GOG Galaxy desktop client gebruiken.

Voorheen zou het moeilijk zijn om software te vinden die niet minstens vijf jaar oud is. Echter, GOG.com is gestaag gegroeid zijn bibliotheek van hedendaagse titels, van de Destroy All Humans tot Carrion. Het helpt dat in 2020 “retro games” nu ook titels uit het vroege HD-tijdperk omvatten, zoals Dead Space en Fallout 3. Het helpt ook dat GOG’s moederbedrijf, CD Projekt, ook eigenaar is van de Poolse tovenaars achter het moderne meesterwerk The Witcher III: Wild Hunt en het langverwachte Cyberpunk: 2077.

GOG.com-gamepagina

We waarderen ook het nieuwe werk dat GOG.com af en toe doet voor oude games. Dankzij samenwerkingsverbanden met uitgevers biedt GOG.com prachtige remasters van Star Wars Episode 1: Racer, de originele Diablo en het bijna vergeten avonturenspel Blade Runner. Allemaal DRM-vrij. Toch, als je veel grote nieuwe spellen wilt, is Steam je ding. Voor niche indie games, itch.io is ook een goede keuze.

Gelijkaardige producten

Epic Games Store Afbeelding

Epic Games Store

itch.io Image

itch.io

Lees itch.io Review

>Gamefly

GameFly

>Green Man Gaming

Green Man Gaming

Humble Bundle Image

Humble Bundle

The GOG.COM Experience

Het is moeilijk klagen over de prijzen van GOG.com als zo veel games $9,99 of minder kosten. Net als Steam, heeft GOG.com ongelooflijke seizoensuitverkopen waarmee je veel games voor nog minder kunt scoren. GOG.com had voorheen een Fair Price Practice, waarbij internationale gamers evenveel betaalden voor hun titels als hun Amerikaanse tegenhangers, maar dat is niet langer het geval. Je kunt tenminste binnen dertig dagen je geld terugvragen. Steam en de Epic Games Store geven je maar twee weken. Humble Bundle (eigendom van PCMag’s moederbedrijf, Ziff Davis) biedt veel geweldige aanbiedingen terwijl het ook aan liefdadigheid geeft. Je kunt zelfs GOG.com keys kopen via Humble Bundle.

Gezien het feit dat de meeste spellen zijn ontwikkeld vóór Steam, PSN, en Xbox Live, en dat velen stammen uit de tijd van het handmatig invoeren van TCP/IP informatie om te deathmatchen via dialup, is dit niet de service om te kiezen als je een spannende multiplayer ervaring wilt. Sterker nog, veel GOG.com-spellen hebben helemaal geen online multiplayer-modi. Daar staat tegenover dat veel spellen worden geleverd met bonussen, zoals wallpapers, soundtracks, en gescande handleidingen.

GOG.com Community

De winkelpagina’s bevatten alles wat je nodig hebt als het tijd is om een spel te kopen: schermafbeeldingen, minimale en aanbevolen pc-hardwarespecificaties, gebruikersrecensies en aanbevelingen. GOG.com heeft zelfs een Twitch-kanaal, zodat je deze oude games in actie kunt zien. Het game-ontdekkingssysteem van GOG.com is lang niet zo robuust als de aanbevelingsengines van Steam, maar er is een actieve community die enthousiast is om de service in het algemeen te verbeteren. De interessante door gebruikers gemaakte lijsten (GOGmixes genaamd) lijken inactief te zijn, maar leden van het forum suggereren voortdurend nieuwe games en functies voor de ontwikkelaars om te overwegen. Voeg meer Mass Effect-spellen toe. Laat je niet opkopen door EA.

Net als Steam, verkoopt GOG.com films, maar hier ligt de nadruk op films die zijn publiek direct aanspreken. Je vindt hier Indie Games: The Movie, en vele andere films, maar geen die veel mainstream aantrekkingskracht hebben. Steam, daarentegen, heeft de John Wick filmserie, hoewel het John Wick: Chapter 3 van vorig jaar nog moet ontvangen.

GOG.com Galaxy

GOG Galaxy

GOG Galaxy is de desktop client van GOG.com. Met de applicatie kunt u back-ups maken van uw aankopen, auto-updates activeren/deactiveren en chatten met vrienden via instant messaging. U kunt zelfs games terugzetten naar een vorige versie. Dat komt van pas als een buggy versie wordt vrijgegeven aan het publiek.

De recente Galaxy 2.0 update transformeert de client in een bijna geheel ander soort service. U kunt nu GOG Galaxy synchroniseren met uw accounts op rivaliserende platforms om een verenigd gaming hub te creëren. Beheer en start niet alleen uw GOG-games, maar ook uw Epic Games Store-bibliotheek. Bekijk de statistieken van uw Steam-bibliotheek en maak verbinding met uw Xbox-vrienden voor multiplayer. Sommige winkels zijn meer geïntegreerd dan andere. Origin, het PlayStation Network en uPlay blijven op afstand met hun community-functies. Over het geheel genomen is dit een handige en strak geproduceerde interface voor toegang tot je pc-spellen, nieuwe en oude.

Legends Never Die

GOG.com is niet ontworpen voor Madden bros, en dat is prima. Retro PC gaming is een niche markt, maar GOG.com heeft klassieke titels om bijna iedereen die van oudere games houdt te behagen. Als je in de geschiedenis van PC-spellen wilt duiken, is dit de site om te gebruiken. Als je meer moderne games wilt spelen, is Steam, onze Editors’ Choice voor PC gaming stores, de manier om te gaan.