Homecoming säsong två recension – mysterielådan som bara fortsätter att ge

Kanske lockades vi först att titta på Homecoming (Amazon), anpassad från podcasten med samma namn, av chansen att se en megawattstark filmstjärna på den lilla skärmen. Förra säsongen spelade Julia Roberts huvudrollen som rådgivare åt veteraner på Homecoming Transitional Support Center, någonstans i Florida – det var i alla fall vad det tropiska lövverket och det ihållande pelikankräket antyder. Så varför arbetade hon några år senare som servitris och gav undvikande svar till en utredare från försvarsdepartementet? I slutändan var det dock inte så mycket stjärnkraften som de perfekt portionerade avsnitten som fick oss att fastna. Avsnitt på trettio minuter är så trevliga, jämfört med de vanliga dramerna.

Denna välkomna andra del inleds i ett annat, men lika distinkt, amerikanskt landskap när en kvinna (Janelle Monáe) återfår medvetandet i en roddbåt som driver på en sjö. Hon ropar på hjälp från en skuggfigur som lurar bland granarna, men när hon har paddlat i land har han försvunnit och natten har fallit. Hon kan inte minnas sitt eget namn, än mindre hur hon hamnade på denna plats, och de kommande avsnitten ägnas åt denna kvinnas – som heter ”Jacqueline Calico”, enligt det militära ID-kortet i hennes ficka – försök att spåra sina steg. Det är The Hangover, återberättat som en psykologisk thriller, men det är uppenbart att det hade krävts mer än några jordgubbs-daiquiris för att få Jacqueline i det här tillståndet.

Det är ungefär så mycket som man kan säga om handlingen i Homecoming säsong två utan att snubbla in på spoiler-territorium. Detta och det faktum att Homecoming inte är någon antologi, trots Julia Roberts frånvaro från skärmen (hon är fortfarande exekutiv producent) och trots att nya skådespelare har tillkommit, bland annat Chris Cooper, Joan Cusack och Monáe. I stället för att introducera en helt ny berättelse för den här serien bygger berättelsen på tidigare händelser och vågar sig för första gången bortom den ursprungliga podcasten. Det är dock inte förrän i slutet av det andra avsnittet som vi börjar förstå hur allt hänger ihop.

Och börjar tro att vi förstår. I Homecoming kan det som verkar absurt – en melon som lämnas på en motelsäng – visa sig vara olycksbådande, medan det som oroar – ett fragmentariskt minne av röda handdukar – kan vara oskyldigt. Men även om denna föreställning gör oss förvirrade kan vi vara säkra på att ingen av dessa konstfullt utspridda lösa trådar i slutändan kommer att lämnas oavslutade. I samarbete med de ursprungliga podcastskaparna och showrunners Eli Horowitz och Micah Bloomberg har den nya regissören Kyle Patrick Alvarez bibehållit den visuella ton som hans föregångare Sam Esmail från Mr Robot etablerade. Allt i Homecoming, från intrig till mise en scène, har en viss symmetrisk elegans.

Den sceniska inramningen av bilderna och förkärleken för översiktsbilder har kallats för hitchcockiansk, och det är det också, men det finns också mycket som är lynchianiskt i de americana-kitschiga interiörerna och den allmänna känslan av paranoid surrealitet. Den sista scenen i varje avsnitt tillåts alltid utspela sig framför en statisk kamera medan eftertexterna rullar – ingen temamusik, bara papper som prasslar eller glas som klirrar – som om en modern Edward Hopper-målning hade vaknat till liv och fångats på CCTV-övervakning. Det är en subtil detalj, till en början knappt märkbar, som verkar öka i effektivitet allteftersom säsongen fortskrider.

Homecoming har stil i flera dagar, men det finns substans här också. Monáe har, i likhet med Stephan James, stjärnan i den första säsongen, ett ansikte som kan växla mellan styrka och sårbarhet på ett ögonblick. Det används för att kontrastera den överväldigande kraften hos USA:s militärindustriella komplex med den tragiska sårbarheten hos enskilda veteraner. Dessa killar får ett högtidligt ”Tack för din tjänstgöring” varje gång de drar upp en barstol, men kämpar ändå för att få tillgång till något som liknar adekvat hälsovård. (För övrigt är Homecoming förmodligen skyldig Barry Jenkins, regissören av Moonlight och If Beale Street Could Talk, en öl för hans inspirerande castingval).

Inte för att civila arbetsplatser är mycket bättre. Homecoming’s upprepning av giftig kontorskultur – bokstavligen giftig, i fallet med Geists högkvarter – är grym. Här kommer en undervärderad anställd som Audrey (Hong Chau) att överlista sin mardrömsboss bara för att i sin tur bli en mardrömsboss, medan företagsfeminismen ”You go, girlfriend!” lätt förvandlas till ännu en form av egennyttig exploatering. Det händer ofta att vi tittare packar upp en mystisk tv-serie som den här, bara för att finna den tom inuti. Homecoming lyckas lägga till lager av mening och komplexitet även när hemligheterna avslöjas. Det är den omsorgsfullt inslagna tv-present som fortsätter att ge.

{{#ticker}}

{{topLeft}}

{{bottomLeft}}