Min anmeldelse af ‘Den gode læge’ som voksen med autisme

Denne blog er skrevet af Kerry Magro, en prisbelønnet international motivationstaler og bestsellerforfatter, der selv er autismespektret. En version af denne blog blev oprindeligt udgivet på Kerrymagro.com.

gode doktor

Fuldstændig afsløring: Efter kun at have set et afsnit, har jeg ingen idé om, hvad fremtiden er for “The Good Doctor” (som havde premiere den 25. september 2017 kl. 10/9C på ABC). Hvad jeg kan fortælle dig: Denne serie har alle forudsætninger for at blive et ABC-hit.

Lad os begynde med castet. Freddie Highmore (Bates Motel, Charlie and The Chocolate Factory) spiller hovedrollen som Dr. Shaun Murphy, en opadstræbende kirurg, der tilfældigvis også har autisme og savant syndrom. Det er en meget svær rolle for nogen at spille, når man tænker på, hvor bredt autismespektret virkelig er. Der har været en del kritik, da mange tv-produktioner og film forsøger at behandle autismeproblematikken. Der findes ikke nogen “one size fits all” i forsøget på at definere karakterer inden for spektret. Denne liste omfatter i de seneste år figurer som Walter Hill i Joyful Noise, Billy i den nye Power Rangers-film, Jane i Jane Wants a Boyfriend og senest Sam Gardener, en højtfungerende teenager med autisme i Netflix’ Atypical.

Der synes at være en besættelse af autismepolitisk korrekthed i nogle autismerelaterede projekter. Producenterne stræber efter realisme i skildringen af disse autistiske karakterer med fare for ikke klart at forstå individualiteten hos hver enkelt person på spektret. Det er en knivspids. Man forsøger at undgå at producere “inspirationsporno”, men også at gøre programmerne meningsfulde for dem i autismesamfundet. Atypical, som fik overvejende positive anmeldelser (77 % rating fra kritikere og 97 % rating fra publikum på Rotten Tomatoes), fik for eksempel også en del kritik for ikke at have ansat en autismekonsulent, som var på spektret, for at hjælpe med at bringe en realistisk portrættering af rollen. For at være fair, så havde Atypical en fuldtidskonsulent i den fantastiske Michelle Dean sammen med hjælp fra Exceptional Minds, et computeranimationsstudie og en non-profit digital kunstskole for unge voksne på autismespektret. Exceptional Minds arbejdede på nogle optagelser for The Good Doctor-holdet og havde også en rolle hos Atypical.

The Good Doctor gør et godt stykke arbejde med at navigere på denne knivsæg. Freddie klarer sig godt i sin debut og viser flere karakteristika, der kan følge med en autismediagnose. Disse karakteristika omfatter ting som social akavethed, manglende øjenkontakt, leger med sine hænder i stressede situationer osv. Det sidste er stadig noget, som jeg stadig gør den dag i dag som voksen, der er på autismespektret. Freddies synspunkter vil vække genklang hos mange i samfundet. Det bliver interessant at se, hvordan hans karakter udvikler sig fremadrettet i sæsonen.

Det, der virkelig skilte sig ud for mig, var dog diskussionen under en scene, hvor de er ved at afgøre Dr. Murphys skæbne, og hvordan mennesker med autisme mangler empati. Hvordan kan de være sympatiske over for patienter og deres familier? Det var forfriskende at se Dr. Murphy få mulighed for at vise sin evne til at tage sig af andre, da han blev spurgt direkte “hvorfor vil du være kirurg?” på baggrund af en traumatisk begivenhed i Shauns historie. Jeg måtte sætte showet på pause, fordi jeg græd som et barn.

Med hensyn til manuskriptet er der flere handlingslinjer, der vil fascinere publikum, og instruktionen kunne ikke være skarpere fra Seth Gordon sammen med David Shore (skaberen og instruktøren af House).

Mens mange i autismesamfundet måske stemmer ind for Dr. Murphy, er autisme kun en del af showet, der vil tiltrække seerne. Baseret på statistikker fra arbejdsministeriet er størstedelen af de handicappede i USA i dag arbejdsløse. Diskussionen om ansættelse af en person med et handicap understreger vigtigheden heraf. Der er andre områder, der falder i øjnene, herunder relationer på arbejdspladsen, sikkerhed og forskellige typer af måder at lære på. Dr. Murphy tænker f.eks. i billeder (som det kan ses på skærmen, når han visualiserer menneskekroppen eller forsøger at huske en definition af et bestemt ord).

Denne serie har en lang levetid, og jeg kan kun håbe, at skaberne af serien sammen med Sony og ABC vil fortsætte med at inkludere stemmer fra personer på spektret, efterhånden som serien fortsætter.

Dr. Glassman, som først mødte Dr. Murphy som 14-årig, sagde det bedst under et bestyrelsesmøde, da han sagde…

“Bliver vi ikke bedømt på, hvordan vi behandler folk? Jeg mener ikke som læger, jeg mener som mennesker. Især dem, der ikke har de samme fordele, som vi har. Vi ansætter Shaun, og vi giver håb til de mennesker med begrænsninger om, at disse begrænsninger ikke er det, de tror, de er. At de har en chance. Vi ansætter Shaun, og vi gør hospitalet bedre for det.”

Et citat, som jeg fortæller publikum, når jeg rejser rundt i landet som taler, er, at “Autisme kan ikke definere mig. Jeg definerer autisme.” Shaun og jeg er ikke defineret af vores diagnose.

Jeg håber, at vi kan give dette show en chance, og hvis vi gør det, ligesom at give Dr. Murphy en chance for at få et arbejde og noget han nyder, vil vi alle blive positivt overrasket over resultatet.